LUCIENNE LITJES REISCREATIES

Lucienne Litjens is zelfstandig reisadviseur. Met haar bedrijf Lucienne Litjens Reiscreaties verzorgt ze de meest uiteenlopende reizen of korte vakanties voor mensen die maatwerk willen. Haar passie voor reizen bracht haar op die plek. De Cororacrisis heeft een enorme impact op haar werkzaamheden. De reisbranche ligt volledig op haar gat. Maar in de tussentijd zijn er ook klanten onderweg voor wie Lucienne de reis had uitgestippeld. En dus is het alle hens aan dek!

“In januari werd voor mij duidelijk dat het Corona-virus een grote impact ging hebben op de reiswereld. Aanvankelijk beperkte zich dat tot China. Een op de planning staande zakenreis en een reis op maat met bezoek aan de Formule 1 werden door de klant in de ijskast gezet. Daarna ging het in een rap tempo. Het virus bleek een wereldreiziger.”

Repatriëren 

Vluchten werden geannuleerd, de ene na de andere grens ging dicht. Aanvankelijk lag de prioriteit bij het repatriëren van Nederlanders in het buitenland. Maar ook dat bleek een lastige klus. Lucienne vertelt: “Zo heb ik momenteel nog een klant in Nieuw-Zeeland zitten. Ik had haar terugvlucht gewijzigd maar ook deze werd 24 uur voor vertrek geannuleerd door de airline omdat de grens van Singapore, waar zij een overstap zou hebben, werd gesloten. Een alternatieve vlucht was er niet. Bovendien wil je je alleenreizende klant ook niet via elke willekeurige route terug laten vliegen. Stel dat ze strand in Manila of Delhi…. Gelukkig is er dan het Ministerie van Buitenlandse Zaken waarmee je samenwerkt om de klus te klaren. In de tussentijd sta ik bijna dagelijks met deze klant in contact en volgen we samen de ontwikkelingen.”

Uitstel vakanties

Lucienne is dus druk om klanten in deze bizarre tijd op een goede manier van A naar B te krijgen. Daarnaast zijn er natuurlijk veel reizen die vooruit gepland zijn en waarvan onduidelijk is of en wanneer ze doorgang kunnen vinden. “Dat er voorlopig geen nieuwe vakanties worden geboekt dat mag duidelijk zijn maar er staat natuurlijk al het één en ander op stapel. Mensen hebben zich enorm verheugd op hun reis die met veel zorg en aandacht is samengesteld. Gelukkig zijn de meeste luchtvaartmaatschappijen, touroperators en hoteliers coulant en bieden ze de mogelijkheid om de reis te verzetten. Soms zelfs naar 2021. Het ANVR en SGR roepen het Corona-voucher in het leven waarmee de klant op een later tijdstip alsnog die vakantie kan boeken. Door de SGR dekking is de reissom verzekerd. Met het verstrekken van die vouchers wordt ook de liquiditeit van al die partijen gewaarborgd. Een mooie oplossing voor iedereen.”

Maar het omboeken van al die lopende vakanties blijkt een schier onmogelijke taak. “Airlines en consolidators zijn niet bereikbaar, touroperators hebben het wat dat betreft wat beter voor elkaar en daarbij kan ik pakketreizen veelal zelf online wijzigen. Echter heb ik heel veel maatwerk waarbij vluchten, huurauto en accommodaties aan elkaar worden geplakt tot een pakketreis. Het beleid wijzigt met het uur en bij zo’n maatwerkreis heb je natuurlijk met heel veel partijen te maken. Klanten vragen veelvuldig om advies, dat geef ik ze met plezier maar het is altijd korte-termijn-advies want niets is zeker in deze tijd.”

Onzekerheid bij klanten

De maatregelen zijn deze week verlengd tot 28 april, onduidelijk is wat het betekent voor later dit jaar. De meeste mensen hebben hun zomervakantie allang geboekt. “Veel mensen maken zich ook zorgen om hun vakantie die in juli of augustus gepland staat. Het valt me op dat de grootste zorgen zitten bij reizen naar Amerika. Het is niet zo zeer de vraag of je daar komende zomer wel naar toe KUNT maar meer of je dat nog wel WILT. Ik begrijp de zorgen en de onzekerheid van de klant en kijk met allen mee hoe we dit het beste aan kunnen pakken. Een enkeling kiest nu al voor omboeken maar de meeste wachten de situatie af. Wanneer grenzen dicht blijven en de reis dus niet door kan gaan dan kunnen ook zij terug vallen op de mogelijkheid om de reis te verzetten. Althans…als het beleid niet wijzigt.  Het belangrijkste is nu in contact blijven, goed luisteren naar wat mensen willen en wat de leveranciers kunnen.”

Voorlopig ziet Lucienne de ene na de andere geboekte vakantie verdwijnen. De reis wordt verzet of geannuleerd. Elk dossier gaat volgens eigen zeggen veelvuldig door  haar handen totdat het weer in het systeem opgeborgen kan worden met een stempel ‘geannuleerd’ of ‘bevestigd’. “Fijn dat m’n klanten zo begripvol zijn en dat we samenwerken om hun reis waar ze zich zo op verheugd hadden, weer vorm te geven. Het is dealen met de situatie en handelen naar de aangeboden mogelijkheden.”

Lucienne reist zowel zakelijk als privé meerdere keren per jaar. “M’n eigen reisje naar Barcelona met een bezoek aan een voetbalwedstrijd gaat niet door en of ons stedentripje naar Krakau in mei plaats gaat vinden is ook nog maar de vraag.”

Vertrouwen herstellen

Toch heeft Lucienne goede hoop dat mensen het vertrouwen krijgen om weer te reizen naar het buitenland. Als de crisis achter de rug is. “Uit vorige periodes, zoals 09/11 en de aswolk boven IJsland weet ik dat dat vertrouwen er weer komt. We zijn toch een reislustig volkje, we willen de wereld blijven ontdekken. En reizen is ook omgaan met onvoorziene omstandigheden, je pad is niet altijd geplaveid en het vraagt af en toe om improvisatievermogen. Daar zijn wij Nederlanders goed in en dus heb ik er alle vertrouwen in dat het weer goed komt. Gaan alle Nederlanders dan tegelijkertijd een vakantie boeken?  Dan hoop ik dat er dan voldoende stoelen en kamers zijn om zo in die behoefte te kunnen voorzien.”