Gertie Vermazeren is theesommelier en heeft een winkel in het pittoreske centrum van Arcen. Bij Tante Sien verkoopt ze verse thee, allerlei benodigdheden om het beste kopje thee te zetten en uiteraard ook theeservies. Zo mag zij het theeservies van Bunzlau Castle verkopen. Handgemaakt servies dat duurzaam is geproduceerd en de meest gedetailleerde bedrukkingen heeft. Maar ook kun je bij Tante Sien verse taarten en benodigdheden voor de amateurbakker krijgen. Het behoeft geen uitleg dat de theetak van Gertie’s bedrijf ‘Tea Lifestyle’ zich richt op pure theeën in allerlei karakteristieke smaken.
Thee een van meest gedronken dranken
Als theesommelier heeft Gertie zich verdiept in alles wat met thee te maken heeft. “Thee is naast water en koffie één van de meest gedronken dranken ter wereld. Ieder land heeft een eigen theecultuur en ik vind het razend interessant me hierin te verdiepen. Van Marokkaanse muntthee, tot de Chinese theeceremonies en onze Westerse theecultuur.” Een tweejarige opleiding tot theesommelier lag aan de basis van Gertie’s bedrijf. Onderdeel daarvan waren workshops van Taiwanese theesommeliers en een Masterclass ‘thee in de horeca’.
Leveringen aan bedrijven liggen stil
Gertie’s passie voor thee maakt dat ze eindeloos kan vertellen over thee en mensen graag aan de hand neemt op de ontdekkingstocht in de wereld van thee. Maar ook de coronacrisis gaat niet aan haar voorbij. Ze heeft een groep vaste klanten die nu door de crisis gesloten zijn en dat heeft direct een weerslag op haar bedrijf. “De leveringen aan horecabedrijven, kapsalons en schoonheidsspecialisten liggen stil. Ik ben nu vooral bezig nieuwe voorstellen uit te werken voor leveringsovereenkomsten en toch acquisitie te doen bij potentieel nieuwe klanten. Maar de meeste bedrijven nemen in deze tijd ook geen beslissingen en doen geen toezeggingen. Het enige wat nog enigszins doorloopt zijn de bestellingen via de webshop.”
De workshops die Gertie geeft liggen ook stil. “Het tea and foodparing – workshops waarbij pure thee van over de hele wereld kan worden geproefd inclusief een hapje – kunnen pas weer starten op het moment dat de maatregelen worden versoepeld. Voor mij altijd een fijne manier om mijn passie over te voor thee over te dragen. Maar het is nu even niet anders.”
Onzekerheid over de toekomst
De crisis raakt het bedrijf hard. Op dit moment is tweederde van haar omzet weggevallen. “De toekomst van veel bedrijven is onzeker in deze tijd en ook die van Tea Lifestyle. Komen alle horeca klanten terug? Losse thee is toch een luxeproduct waar eerder op bezuinigd zal worden nu er ook harde klappen vallen in de horeca. En kunnen en willen andere bedrijven in de toekomst investeren in nog betere kwaliteit thee van binnen bedrijf?”
Nieuwe initiatieven
Toch wil Gertie niet stilstaan en is ze actief om haar website te updaten en plannen te maken om – zodra de crisis achter de rug is – mee aan de slag te kunnen gaan. Gertie heeft het tot haar missie gemaakt om kwalitatief hoogwaardige “losse” thee meer te introduceren in de Limburgse horeca. “Het gebruik hiervan staat in deze regio nog heel erg in de kinderschoenen. Het bewustzijn moet nog komen, dat er naast het serveren van wijn bij het diner, thee ook een goed alternatief is. “Het leuke is dat je voor thee ook arrangementen kunt maken, die perfect aansluiten bij een gerecht. Voor mensen die tijdens het diner geen alcohol willen of kunnen drinken, maar wel een smaakbeleving op maat willen. Hopelijk kan ik hier na de crisis volop mee aan de slag!”
Hart onder de riem
Om mensen een hart onder de riem te steken in deze tijden wordt bij een webbestelling boven de €15 een extra zakje thee toegevoegd. “Zo kan diegene die de bestelling heeft geplaatst iets schenken aan iemand van wie ze vinden dat die het verdient. Dit kan een kanjer zijn die in een van de cruciale beroepen werkt of iemand die heel eenzaam is in deze tijd. Zo hoop ik mijn steentje bij te dragen in deze tijd.”