HANS & VERONIQUE HOLTACKERS

De horeca wordt hard geraakt door de maatregelen van het kabinet. Bij veel zaken staat het water aan de lippen. Toch is dat het moment waarop Hans en Veronique Holtackers besluiten om in Oostrum een horecazaak over te nemen.

“Het is echt een droom die werkelijkheid wordt. Al ruim 30 jaar werk ik in de keukens van verschillende restaurants. Maar ik heb altijd een eigen zaak gewild. Een plek waar ik mijn eigen gasten kan ontvangen en een heerlijke avond kan bieden.” Aan het woord is Hans Holtackers. Chef-kok pur sang. Samen met zijn vrouw Veronique heeft hij in coronatijd de knoop doorgehakt. “We zijn al vaker met panden bezig geweest, maar nu deed de perfecte gelegenheid zich voor. Om in ons eigen dorp een horecazaak over te nemen.” Veronique zal de rol van gastvrouw op zich nemen. Een spannende stap voor iemand zonder achtergrond in de horeca. “Ik ben iemand die het gasten graag naar de zin maakt. Gastvrijheid leer je niet uit een boekje, dat zit in je of niet. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we dit samen prima gaan doen!”

Dat de tijd onrustig is en voor de horeca allesbehalve ideaal heeft het ondernemersechtpaar niet weerhouden om er vol voor te gaan. Hun huis is verkocht, de overname is rond en de plannen voor een nieuw concept liggen op tafel. “We nemen een bestaand café over dat echt een naam heeft in de regio. Vanuit mijn achtergrond wilden we natuurlijk meer dan alleen een café uitbaten. Dat er een eetgelegenheid bij moest komen stond vast,” zegt Hans met een glimlach. En dus zijn er plannen gesmeed om naast het café een bistro in te richten. Een plek waar gerechten als zacht gegaarde kalfswang en paddestoelenrisotto op het menu staan.

De bistro wordt een plek waar 30 gasten in alle privacy kunnen eten. “We willen op deze plek mensen bij elkaar brengen. Verliefde stellen, groepen vrienden, maar ook oma met haar kinderen en kleinkinderen. Als zij in onze bistro genieten van de heerlijke gerechten en sfeer, dan is onze avond geslaagd.”

Naast de bistrokaart is er ook een cafékaart. “Hierop staan gerechten die iets eenvoudiger, maar zeker niet minder lekker zijn. Denk aan een saté met friet of een maaltijdsalade krokante kip. Maar er komen ook luxere borrelplanken, voor de kleinere trek.” Het café is van oudsher een plek waar naast de kroeggasten ook verenigingen samenkomen of sportclubs hun derde helft doorbrengen. Er wordt gedart en een kaartje gelegd. En dat moet volgens Hans en Veronique ook vooral zo blijven. “De huiskamer van Oostrum moet blijven. We willen de gasten echter meer bieden. Dus hopelijk trekken we met het Allemanscafé 2.0 ook nieuwe gasten aan,” beredeneert Hans.

Om hun plannen te verwezenlijken wordt het interieur van het café en zaaltje flink aangepakt. “We gaan voor een eigentijdse, moderne uitstraling. Zonder afbreuk te doen aan de sfeer van de locatie. Die moet zeker behouden blijven,” zegt Veronique. “De bistro wordt een intieme plek met gezellige huiselijke sfeer. Geen tafels op elkaar gepropt, maar een mooi ruim opgezette indeling. In het café gaan we naast de verschillende (tap)bieren ook een cocktailkaart brengen. Het wordt allemaal wat uitgebreider dan voorheen.”

Natuurlijk krijgt het ondernemersechtpaar ook kritische vragen want ‘wie neemt er in een jaar dat de horeca zware klappen kreeg een kroeg over’. Hans is daar stellig in: “Het was nu of nooit. Over twee of drie jaar zou ik het niet meer doen. Ik ben het afgelopen jaar 50 geworden, dus het moest wel echt nu gebeuren. We hebben er het volste vertrouwen in dat, alles weer een beetje is genormaliseerd, er een enorme behoefte is om weer samen te komen. Te genieten van een avond uit. En dan kunnen wij ze nu iets extra’s bieden. Een plek waar je niet alleen heerlijk kunt eten, maar in de nazit ook nog kunt genieten van een koud pilsje aan de bar.”

Bij een frisse start hoort ook een nieuwe naam. “We willen nog niet teveel verklappen, maar de naam heeft wel een duidelijke verwijzing naar het bestaande café. We zijn alleen meer dan dat. Dus hebben we hier een creatieve draai aan gegeven.”

In het logo van de nieuwe horecagelegenheid is ook het kunstwerk, dat op een steenworp afstand ligt van het pand, verwerkt. Het kunstwerk ‘Ut Aostrums Bolwerk’ staat voor verbinding en samenwerking. En dat is wat Hans en Veronique graag willen uitstralen. “We wilden dit kunstwerk terug laten komen in ons logo. Onze verbondenheid met het dorp, de mensen en de omgeving komt hierin tot uiting.”