Coen Litjens is directeur van Cr8las Group in Venray. Hun expertise: lasmontage, onderhoudstechniek en turbinerevisie. Cr8las heeft een internationale klantenkring opgebouwd en is daardoor wereldwijd actief in de automotive, voedings-, turbine- en bouwindustrie. Coen startte in 2010 als zzp-er maar wist zijn expertise in te zetten om nieuwe medewerkers op te leiden en dé partner te worden voor gecertificeerd en vakkundig personeel voor tal van grote (inter)nationale opdrachtgevers. Omdat het bedrijf uit zijn jas begon te groeien werd in 2016 Ruud Custers aangetrokken voor de commerciele activteiten van het bedrijf en het detacheren van het technische personeel. Kort daarna werd de huidige directie compleet met Bastian Bouwsema die de financiele bedrijfsvoering voor zijn rekening nam. Ruud en Bastian werden in 2017 mede-aandeelhouders in het bedrijf.
Cr8las groeide onder de huidige directie uit van een bedrijf met 25 werknemers naar 75. De Cr8las Group vormt nu de paraplu boven drie bedrijfsonderdelen. Cr8las Metal Works BV, Cr8las Field Sevices BV en Cr8las Technical Personnel BV. Coen, Ruud en Bastian nemen elk een bedrijfsonderdeel voor hun rekening.
Coronavirus
“Ook wij als Cr8las hebben ‘last’ van het coronavirus. Normaliter zijn januari tot en met maart onze rustige maanden. De Field Service projecten beginnen namelijk pas vanaf eind maart te lopen,” zo vertelt algemeen directeur Coen. “Eind februari cancelde een opdrachtgever een project in China, waar wij hen zouden voorzien van personeel. Het was een voorteken voor wat ging komen. Inmiddels zitten we er midden in. Grote opdrachten in de Field Service gaan niet door, opdrachtgevers hebben minder personeel nodig en daardoor wordt er ook minder werk uitbesteed.”
Coen moest net in deze periode ook onder het mes vanwege knieproblemen. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden. “Het is lastig om nu thuis je rust te nemen als je weet wat er gaande is. Op advies van de artsen moest ik acht weken rust houden, maar na twee weken ben alweer begonnen om de samen met Ruud en Bas de huidige situatie te kunnen managen.”
Alternatieve werkzaamheden
Ruud vult aan: “Gelukkig hebben we nog enkele mooie projecten lopen in onze werkplaats en bij onze vaste opdrachtgevers. Het voordeel is dat we Coen nu ‘in huis’ hebben in plaats van in het buitenland. Zo kan hij operationeel nu van enorme waarde zijn.” Het personeel van Cr8las wordt nu ook op andere manieren en plekken ingezet om de boel draaiend te houden. “We vragen veel van ons personeel, gelukkig is er begrip en komen ook de medewerkers met creatieve oplossingen. Daar zijn we heel blij mee,” zo vertelt Ruud.
“We weten niet hoe lang dit nog gaat duren. Naar verwachting zal het de komende 2 maanden nog rustig blijven. We hebben eind mei / begin juni grotere projecten op de planning staan. We hopen dat we deze weer mogen uitvoeren.”
Daar waar Ruud normaliter vooral buitenshuis is voor het bezoeken van potentiele klanten en bedrijven en het bijwonen van netwerkbijeenkomsten, zit hij vanwege het coronavirus voornamelijk op kantoor. “Ik richt me nu vooral op de aftersales van bestaande klanten, en zoek gericht naar projecten die we regionaal kunnen oppakken als bedrijf. Bijkomend voordeel is dat ik nu meer ruimte heb om de ontwikkeling van de nieuwe website meer aandacht te geven.”
Toekomst
Het feit dat er werk weg valt betekent voor financieel directeur Bastian dat hij op dit moment zijn handen vol heeft aan het opnieuw opstellen van begrotingen, het monitoren van de financiële situatie en tijdig inspringen op het moment dat het nodig is. “Op dit moment is het lastig te zeggen wanneer het weer zal gaan aantrekken. We hebben offertes uitstaan voor grote Field Service projecten in het buitenland echter weten we niet wanneer deze uitgevoerd mogen worden. Enige wat we nu kunnen doen is de focus leggen op de projecten die we wel hebben en blijven zoeken naar nieuwe projecten. Verder denkende dan onze kernactiviteiten.”
Cr8las heeft een stabiele basis en Coen, Ruud en Bastian houden vertrouwen dat ze snel weer de draad kunnen oppakken. “We hebben nu meer tijd om eens de knelpunten bij opdrachtgevers goed te onderzoeken, zodat we er samen sterker uitkomen. Als ondernemers is het een tijd waarin onze creativiteit wordt aangesproken en bevorderd. Samen kunnen we dit aan! Het allerbelangrijkste is dat onze medewerkers, vrienden en familie gezond door de crisis komen. Dan komt de rest vanzelf.”