Ik ben Twan van Bussel en samen met mijn vrouw, Floor van Bussel, zijn wij de eigenaren van Gastrobar TOF in het centrum van Venray. Sommigen kennen ons nog wel van Feestcafé De Koets in Venray, Deurne of Salou (Spanje), want die zaken hebben wij voorheen gehad.
Maar nu dus al bijna vier jaar Gastrobar TOF aan de Grote Markt.
Ondernemen met passie
Vol passie en plezier draaien Twan en Floor hun zaak waar de gasten kunnen genieten van eerlijke, verse en bijzondere gerechten in een zeer sfeervolle ambiance. Het is niet alleen een restaurant, maar je kunt er ook terecht voor een gezellige borrel of zelfs vergadering.
“Wat we zelf ook erg leuk vinden om te doen zijn de extra feesten zoals carnaval, de Venrayse kermis en Nieuwjaarsdag. Dan pakken we extra uit en maken er een mooi feest van.”
Zaak op slot
Vol energie en passie dus tot zondag 15 maart 17.30 uur. Het kabinet gaf een persconferentie en vertelde dat – vanwege de bestrijding van het Corona virus – alle horecazaken vanaf 18.00 uur dicht moesten. “Een hele vreemde situatie. Dat we dicht moesten begreep ik wel, maar waarom al meteen? We waren diezelfde avond volgeboekt en de keuken had alle voorbereidingen al klaar staan, er zaten zelfs al groepen aan tafel….. Hier begreep ik niks van. Ze hadden ook kunnen zeggen vanaf 21.00 uur bijvoorbeeld”, zo blikt Twan terug.
Een paar dagen eerder – op vrijdagmiddag 13 maart – nam Twan al voorzichtig een voorschot op wat er aan zat te komen. ”Ik zei tegen Floor: Ik denk dat we aanstaande maandag dicht moeten dus we gaan een bezorg- en ophaalservice opstarten”. Dat hebben ze dan ook direct gedaan. Ze plaatsten meteen afhaalmenu’s op hun website en voegde een betaalmodule toe. Ook lieten ze flyers maken. “Diezelfde dag, vrijdag dus, kwamen de bestellingen al binnen terwijl we gewoon open waren en dat ging zo ook op zaterdag door met erg leuke reacties”.
Na de persconferentie op zondag zijn was het alle hens aan dek. De gasten moesten worden geïnformeerd dat ze diezelfde avond niet meer konden komen eten. En ook alle reserveringen voor de weken erna moesten worden afgebeld. “Gelukkig hadden we ons voorbereid en konden we gasten meteen informeren over onze bezorgservice. Met het gevolg dat we zondag avond al vele mensen blij hebben kunnen maken met onze mooie gerechten”.
Bezorgservice
De dagen daarop waren hectisch, want hoe moesten ze nu verder….? “Op de Venrayse horeca-app werden uiteenlopende verhalen gedeeld. Er waren er meer die een bezorgservice op wilden starten maar durfden niet omdat ze verwachten dat ze dan niet (of minder) in aanmerking kwamen voor de overheidssteun”. Twan en zijn vrouw stonden hier anders in. “Wij vonden dit zelfs een soort plicht. Niet alleen voor onze gasten maar ook voor de ouderen die daardoor minder de deur uit hoefden”.
Twan is ontzettend gegrepen door de vele positieve reacties: “We zijn nu inmiddels een week verder en hebben het behoorlijk druk gehad en het is hartverwarmend al die reacties die je krijgt als je bij de mensen aan de deur komt”. Ook via social media delen veel klanten hun verhaal. Met een foto van een heerlijke TOF maaltijd op tafel is het ‘genieten, maar toch even anders’. “Die reacties zijn gewoon fantastisch. Dit maakt het dat we dit de komende tijd nog met veel plezier willen gaan doen. We doen bij elke bestelling een cadeaubon van € 5,- zodat de mensen na de Corona crisis bij Gastrobar TOF weer welkom zijn voor een hapje of drankje. Ook hier krijgen we erg leuke reacties op”.
Positief
De coronacrisis heeft naast de negatieve kanten voor Twan en Floor dus ook een positieve kant. “We draaien bij lange na niet de omzet die we normaal zouden moeten halen, maar we hebben er een heel goed gevoel bij en denken hiermee iets positiefs bij te dragen in deze voor velen moeilijke periode. Dus zolang het mag gaan we hiermee door”.