PROMATCH RECRUITMENT

Janine Hoeijmakers trok in 2017 de stoute schoenen aan en gaf haar baan als HR adviseur op, om verder te gaan als zelfstandig recruiter. Een spannende stap, waar ze tot op de dag van vandaag geen spijt van heeft: “De roep naar vrijheid lonkte, en de wil en passie om er een succes van te maken was dik en dubbel aanwezig.”

Vliegende start

Door haar jarenlang opgedane ervaring op het gebied van arbeidsbemiddeling, in combinatie met een stevig netwerk, zorgde ervoor dat Janine een vliegende start heeft kunnen maken met ProMatch recruitment. “Nu 2,5 jaar later kan ik met gepaste trots zeggen dat het goed gaat, ik heb een hele fijne klantenkring opgebouwd en al vele mooie en goede matches kunnen realiseren. Lekker op weg dus. En dan is daar ineens het Corona virus.”

Kosten lopen door

De zorgen om de gezondheid van dierbaren en mezelf staan met stip op één, maar er zijn natuurlijk ook onzekere gevoelens over het ondernemerschap. “Werken vanuit huis is op zichzelf niet zo’n probleem, echter wanneer ook mijn man en twee tieners 24 uur per dag thuis zijn, wordt dat wel een uitdaging!” De vaste lasten, onder andere voor haar werkplek bij Hub73 in Horst, lopen uiteraard gewoon door. Janine vraagt zich deze periode continue af hoe de crisis haar werk als recruiter zal gaan raken: “Hoe gaan bedrijven om met hun vacatures tijdens deze crisis? Houd ik wel voldoende werk? En hoe zullen de contacten verlopen met de werkzoekenden?”

Digitale intakes

Gelukkig konden een aantal opdrachtgevers haar geruststellen. Zij lieten weten dat hun vacatures evengoed actueel blijven. “Zij willen graag straks na de crisis weer goed voorbereid zijn op de werkdruk die dan weer omhooggaat en zijn bereid om in deze periode vooral digitaal kandidaten te spreken. Dit betekent voor mijn werk dat ik nu nog redelijk als normaal door kan zoeken naar geschikte kandidaten, deze online benader en in plaats van een persoonlijke intake nu voornamelijk telefonische intakes inplan, of via Skype. Vooralsnog loopt dat prima en ben ik dagelijks druk in de weer met communiceren via de digitale snelweg.”

Werken in tijdsblokken

Om de combinatie met het thuisfront goed te kunnen regelen moest Janine haar werkdag wel anders gaan inrichten: “Ik werk dagelijks in 3 blokken van 2 uur gedurende deze corona-thuisblijfperiode. Het huishouden is een stuk intensiever deze dagen dat iedereen thuisblijft. Ik start de ochtenden op met een flinke boswandeling met de honden en zorgen dat iedereen hier weer in een opgeruimde omgeving aan het werk kan gaan. Door op deze manier te plannen en de dag in blokken te verdelen, blijft de focus er voor die dingen die op dat moment mijn aandacht nodig hebben.”

Vertrouwen in de toekomst

Hoe de toekomst eruit ziet blijft voor Janine natuurlijk spannend, nu veel bedrijven misschien noodgedwongen hun personeelsbestand moeten gaan inkrimpen in plaats van uitbreiden. Maar het feit dat de opdrachten via een aantal vaste opdrachtgevers gewoon door loopt geeft voldoende vertrouwen voor de toekomst. “Daarnaast is dit ook wel een periode van bezinning, je gaat weer veel meer nadenken over de zin van het leven en jouw rol hierin. Het besef dat het lang niet iedereen gegeven is om oud te mogen worden is nu des te groter. Dus neem het leven zoals het komt en probeer van elke dag iets moois te maken, dat is nu wel het motto. En mocht ik het in mijn huidige ondernemerschap niet redden, dan ben ik ervan overtuigd dat ik op een andere manier weer mijn steentje bij kan dragen aan de economie. Waar deuren sluiten, gaan nieuwe open, ik blijf altijd optimistisch.”